Vegan večeře: Jak správně zakončit den s vegan večeří

vegan, food, dinnerStejně jako je důležité den správně začít (vegan snídaně), mělo by se dbát také na to, co jíme na konci dne (vegan večeře). Lidé často tápou, co a kdy vlastně sníst, než ulehnou ke spánku. A nepomáhá ani fakt, že se teorie v tomto ohledu často rozcházejí, jak už to tak bývá.

Každý člověk je však originál a neměli bychom se tedy bezhlavě řídit tím, co vidíme napsáno. Místo toho bychom měli sami na sobě prakticky vyzkoušet, jaký způsob stravování zrovna našemu tělu vyhovuje nejvíce. Protože zatímco někteří lidé bez problému večeří třeba i kolem 10 večer, jelikož chodí spát až v noci, jiným by takto pozdní příjem jídla mohlo působit značné potíže.

Abychom zjistili, kdy je pro nás nejvhodnější poslední jídlo, měli bychom se řídit dobou, kdy chodíme spát. A vše závisí také na tom, zda svou stravou chceme docílit hubnutí či naopak nabrání kil.

Obecně je dobré vědět, že není příliš vhodné, když přijímáme potravu přímo před spaním. Během spánku pak musí tělo vynakládat energii na trávení, místo toho, aby docházelo k řádné regeneraci, což může odpočinek i narušit.

Mysleme na to, že poslední jídlo bychom měli sníst nejlépe pár hodin před spánkem. Vyhnout bychom se měli samozřejmě přejídání, které je večer nejtypičtější a těžkým jídlům, abychom neulehali nepříjemně plní. Řiďme se především zdravou intuicí a vnímejme, co našemu tělu dělá dobře a co naopak nikoli.

V našem článku se zaměříme nejen na vhodná jídla, ale také na to, čemu bychom se měli spíše vyhnout. A samozřejmě nezapomeneme ani pár tipů na chutná jídla, která si můžete připravit doma k večeři. Pak už bude pouze na vás, zjistit, jaký způsob stravování a druh potravin vašemu tělu prospívá nejvíce.

Čemu se vyhnout při vegan večeři?

  • Tučná jídla
  • Jídla s vysokým obsahem sacharidů
  • Sladké a bílé pečivo
  • Ovoce (je vhodnější ráno)

Co je naopak vhodné?

  • Zelenina
  • Bílkoviny (tofu)
  • Zdravé tuky (ořechy, semínka, za studena lisované oleje)

Cukr? Raději ne.

Dnes už nejspíš každý ví, že rafinované cukry našemu zdraví nijak neprospívají, a už vůbec ne, pokud je do sebe dostáváme před spaním. Obecně vzato sacharidy tělo potřebuje především ráno a během dne. Proto i ovoce, které obsahuje zdravé cukry, bude lepší zařadit spíše na snídani či svačinu nežli na večeři. V této době totiž nedochází k výdeji energie, ale naopak k útlumu organismu. Sacharidy pak mají tendenci přeměňovat se v tuky, jelikož nedojde k jejich spotřebě.

Tuky? Ale jen ty zdravé

olivy, olej, tukTuky na večeři jsou vhodné. Pokud tedy vynecháme přepálený olej, hranolky, brambůrky, pražené oříšky a další jim podobné, protože po těch se samozřejmě tloustne. Zaměřit bychom se měli na tuky zdravé, které se nacházejí především v oříšcích či semínkách. Ideální jsou také za studena lisované oleje, které se skvěle hodí do zeleninových salátů. I zde však platí, že by se nemělo nic přehánět.Takže například večeře ve formě arašídového másla a hrsti ořechů nám zaručí tak akorát pocit těžkosti a tělu příliš neprospěje.

Zelenina? Samozřejmě!

Pokud existuje něco, co před spaním vůbec nevadí, tak je to právě zelenina. Nejenže obsahuje plno živin, ale také je rychle stravitelná a tím pádem tělo nezatěžuje. Můžete si dát jak čerstvé saláty, tak i polévku, rostlinné pomazánky či vařenou zeleninu, kterou je ideální obohatit také o bílkoviny, jako je například tofu. Pozor bychom si však měli dát na luštěniny, které obsahují vysoké množství vlákniny, což je pro organismus náročnější na zpracování.

Podrobný přehled o sacharidech, proteinech a tucích najdete zde.

Co dále je lepší vynechat?

Kořeněná a pálivá jídla mají tendenci „rozproudit a nastartovat“ organismus, takže se k večeři příliš nehodí. Těžké může být také světlé pečivo, vločky či těstoviny, jelikož i přesto, že nejsou sladké, obsahují vysoké množství sacharidů.

Pozor na kofein!

Nezapomínejte ani na nevhodné pití, jako je káva, energy drinky či čaje obsahující kofein. Všechny tyto nápoje  působí jako stimulant a mohou výrazně narušit průběh spánku. Místo toho raději zvolte bylinné čaje či obyčejnou vodu.

 

10 tipů na výživnou vegan večeři

Salát z pečené zeleniny

Zeleninové rizoto

Vegan PHO

Vegan sushi

Vegan paštika

Salát z rýžových nudlí

Zeleninová polévka

Rizoto s tofu

Zapečená rajčata s tofu

Salát s pečenou dýní

Oznámkuj článek

Zanechat komentář