Veganské potraviny aneb sonda do veganské spíže

Odpověď na otázku „co vegani nejí“ dokáže zodpovědět asi každý z nás. Žádné maso, vejce, žádné výrobky z živočišného mléka, med, apod. Naopak to, co vegan jí a jaké veganské potraviny konzumuje, to už má spousta lidí zkreslené představy.

Běžný člověk (rozumějte nevegan) si stravování bez zmiňovaných potravin nedokáže ani představit. Nabízí se tedy objasnit si odpovědi na opačnou otázku: „Co vegani vlastně jedí?“.

Pokud se chcete dozvědět více o tom, co patří mezi veganské potraviny a co správnému veganovi doma nikdy nesmí chybět, jste na správném místě.

Na úvod krátké představení veganských online obchodů, na kterých můžete potraviny zakoupit, je jich opravdu spousta. Například řetězec My Food Market, který se spojil se Sklizeno a vytvořili jednu obchodní síť se zdravými potravinami. Více ale už níže v tabulce.

Sklizeno (My Food Market) – DOPORUČUJEME  Navštívit obchod
Country Life – DOPORUČUJEME Navštívit obchod
Biomana Navštívit obchod
Bioma Navštívit obchod
 Vitalvibe Navštívit obchod

Veganské potraviny a proč se v nich orientovat?

Pokud nepatříte mezi dlouholeté vegany, ptáte se možná, proč byste se měli seznamovat s veganskými potravinami. Stačí přece vynechat živočišné produkty a jíst jako doposud. Omyl.

Pravidla veganského stravování již byla zmíněna v jiném článku, neodpustím si však připomenout to naprosto zásadní: „Jídelníček musí být za každou cenu pestrý a vyvážený“.

Tělo vegana funguje fyziologicky stejně, jako tělo „všežravce“. Velmi zjednodušeně to znamená, že obě tato těla potřebují stejný přísun všech důležitých živin, kterými jsou bílkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny a minerály.

Je proto velice důležité vědět, co jíst, aby veganskému tělu nic nechybělo. A že je to složité? Ani náhodou.

Pojďme se společně podívat na to, bez čeho se jídelníček pro vegany rozhodně neobejde.

Sója – královna veganských potravin

Sója je luštěnina s velkým obsahem bílkovin, je tedy vhodná jako náhražka masa. Navíc na rozdíl od masa neobsahuje žádný cholesterol, takže nepoškozuje slinivku a cévy.

Další výhodou je obsah železa, draslíku, vápníku a vitamínů skupiny B.

Pro velký obsah rostlinných estrogenů však pozor na konzumaci sóji u malých dětí a těhotných žen.

Díky jejich obsahu však sója může u lidí upravovat hormonální nerovnováhu, snižuje riziko rakoviny prsu a je vhodná pro ženy v klimakteriu.

Samotné sójové boby jsou těžce stravitelné. Vegani se však mohou radovat, protože veganské potraviny ze sóji, tak těch se špatná stravitelnost netýká, výjma sojového masa.  A o jaké výrobky se jedná? Každý vegan by měl rozhodně znát následující pojmy:

TEMPEH

Veganský jídelníček: Tempeh

Tempeh

Veganský hermelín, neboli tempeh je považován za nejkvalitnější sójový výrobek vůbec.

Jedná se o fermentovaný sójový sýr s významným zdrojem lehce stravitelných bílkovin, vitamínu B12, fosforu, vápníku a železa.

Veganské shopy nabízejí mnoho variant tempehu, od natural až po smažený. Navíc je možné připravovat ho mnoha způsoby.

Věřím, že každý si najde svou oblíbenou variantu, protože tento produkt si zaslouží místo v každém veganském jídelníčku.

NATTO

Nato

Nato

Jedná se o sýr ze sójových bobů, který je na povrchu trochu slizký. Konzumenty může odradit svou silnou chutí a vůní. Pokud se však odradit nenecháte, přinese vám natto hned několik pozitiv.

Mimo zmiňovaných lehce stravitelných bílkovin obsahuje také probiotika. Všechna sláva patří této potravině díky vitamínu K2, který v potravinách nalezneme jen velmi zřídka. Přitom je důležitý pro využití vápníku v kostech a odstraňování vápníku z cév.

Nesuďte tedy knihu podle obalu, nebo spíš natto podle zápachu a dejte mu šanci! Stojí to za to.

MISO

Možná jste se teď s hrůzou orosili potem, že vám tu snad doporučuji maso a ještě to neumím napsat.

Nejedná se však o překlep. Miso je fermentovaná pasta ze sójových bobů, mořské soli a houbou aspergillus oryzae (někdy i jiných surovin).

Obsahuje celou řadu aminokyselin a vitamínů (především důležitý B12), minerálů a enzymů.

Je také bohatým zdrojem probiotik, důležitých pro imunitní systém. Vegani miso používají do pomazánek, luštěnin, polévek, ale také jako ochucovadlo do omáček.

Japonci považují miso za recept na zdraví. Takže nejezte maso, jezte miso.

TOFU

Veganský jídelníček: Tofu

Tofu

Zjednodušeně řečeno se jedná o sójový sýr či tvaroh. Každý vegan si tofu zamiluje pro jeho schopnost přejímat chutě.

Využití tofu je opravdu široké. Můžete ho opékat, grilovat, marinovat, vařit, péct či udit.

Veganské shopy nabízejí velké množství příchutí, od natural, přes neochucené, česnekové, uzené, bylinkové až po smažené.

Oblíbené jsou také výrobky z tofu jako tofu karbanátky, tofu kung pao, tofu burgery apod. Není tedy divu, že tofu patří mezi jedno z nejběžnějších náhražek masa.

Tofu recepty naleznete v naší sekci zde.

Zdravá a nezdravá sója?

Sója je velmi diskutovaným tématem. Řeší se především její vliv na zdraví člověka. Na jedné straně velké množství bílkovin, vitamínů, minerálů, na straně druhé fytoestrogeny, goitrogeny potlačující funkci štítné žlázy, vysoce průmyslová úprava, apod. Zmínila jsem jen zlomek kladů a záporů sóji.

 Jak to s tou sójou tedy je?

Podle odborníků jsou veganské potraviny v podobě sóji prospěšné v tzv. fermentované podobě.

Velmi zjednodušeně řečeno, fermentace je proces, při kterém se rozloží látky, které nejsou pro naše tělo vhodné. Z toho vyplývá, že bychom měli upřednostnit produkty, které tímto procesem prošly.

Fermentované produktyČemu se raději vyhnout
TempehSójové maso
MisoSójová mouka
NattoSójové mléko
Kvalitní sójové omáčkyProdukty s přídavkem sóji (párky)

A co tofu?

Tofu sice není fermentované, ovšem není ani vysoce průmyslově upravované, proto v přiměřeném množství neškodí. Určitě ale dejte přednost zmíněným fermentovaným produktům.

I ve veganském světě platí, že všeho moc škodí, proto nenahrazujte ve svém veganském jídelníčku živočišné produkty pouze sójovými produkty. Vhodnou veganskou variantou je také pšeničná bílkovina.

Vybírat lze z pestré nabídky

SEITAN

Jedná se o čistý pšeničný lepek či gluten, který je významnou rostlinnou bílkovinou. Je velice dobře stravitelný a výživný. Navíc si ho lze velmi snadno připravit i doma.

Veganský jídelníček: Seitan maso

Seitan

ROBI

Veganský jídelníček: Robi maso

Robi

Robi je směs z rostlinných bílkovin především pšeničných a rýžových.

Je to další oblíbená veganská potravina, neboť se výživovými hodnotami blíží kuřecímu masu, zároveň neobsahuje téměř žádný cholesterol a tuk.

Při jeho úpravě se fantazii meze nekladou. Výborný je jak ve formě pikantních steaků, tak například do guláše.

Co namazat na chleba?

Samozřejmě ani rychlým svačinám ve formě namazaného chleba není ve veganském světě konec. Jediné, na co je třeba dát si pozor je, aby pečivo neobsahovalo žádné živočišné produkty.

V tom, co si na pečivo namažete, se meze nekladou. Veganské eshopy nabízejí opravdu velké množství veganských potravin jako jsou pomazánky, paštiky či oříškové krémy.

Když máte chuť na sladké, můžete sáhnout např. po pomazánce z karobu (zdravější a výborná forma nutelly ) či oříšků. Nejen, že si pochutnáte, ale dodáte tělu potřebné nenasycené tuky a bílkoviny.

Na trhu je dále nespočetné množství rostlinných margarínů, paštik vyráběných z tofu, apod.

Mezi známou veganskou potravinu patří také tzv. tahini. Jedná se o jemný krém z praženého sezamu, který vám spolu s veganským toustem zajistí nutričně hodnotnou svačinu.

Tahini se dále používá pro výrobu tradičního orientálního pokrmu hummusu, který je dalším oblíbeným jídlem veganů.

Nutriční hodnoty vybraných veganských potravin

Potravinabílkovinysacharidytuky
tempeh19 g11 g8 g
natto18 g14 g11 g
miso12 g26 g6 g
tofu12 g0,5 g8 g
seitan21 g8,2 g1,7 g
robi20,8 g11 g1 g
tahini27 g6 g25 g

*nutriční hodnoty se mohou u různých výrobců výrazně lišit

Utrum sladkostem? Ani náhodou!

Když projdete kolem cukrárny, vidíte jen dorty plné vajec, mléka, másla, tvarohu, apod. Takové sladkosti jsou samozřejmě (nejen) pro vegany nevhodné.

Veganský svět ale myslí i na milovníky sladkostí. Trh je plný všelijakých veganských tyčinek, které uspokojí i nejnáročnější mlsouny. Takové tyčinky si každý může snadno vyrobit i doma, ale o tom třeba až v dalším článku.

Pro zatím Vám můžeme nabídnout například Avokádový sen, který si jistě zamilujete, nalezenete jej v našich receptech zde.

Každý mlsný vegan mi dá za pravdu, že mezi klasické rostlinné dezerty patří amazake, což je krém z přirozeně zrající rýže.

Speciálním procesem rýže krásně zesládne a potěší tak chuťové pohárky každého mlsouna. Kromě chuťových pohárků zajásá i vaše veganská slinivka, neboť při konzumaci zůstane nezatížena.

Veganských potravin je opravdu nepřeberné množství. V tomto článku je přehled těch nejzákladnějších. V průběhu veganské praxe si každý přijde na to, co mu chutná a jak upravené mu to chutná.

Pamatujte však vždy na to, abyste zachovali správný poměr všech živin. Nemyslím si, že to není nemožné. Navíc veganské potraviny v supermarketech jsou velmi pestré na všechny potřebné živiny pro naše tělo.  

Veganské potraviny aneb sonda do veganské spíže
5 (100%) 6 hlas[ů]

Jeden komentář

  1. David 19.6.2017

Zanechat komentář

1 Shares
Share1
Tweet
Share
+1
Pin