Vitamín B12 v potravinách a suplementech – stručný přehled

Vitamín B12 – jedná se o vitamín ze skupiny vitamínů B, který je rozpustný ve vodě. Nízký příjem vitamínu B12 vede k chudokrevnosti a poruchám nervového systému.

Musí se také dodržovat jeho příjem pro minimalizaci potenciálního rizika srdečních onemocnění a komplikací v těhotenství.

Vitamín B12 v potravinách

Jediný, ale vysoce spolehlivý veganský zdroj vitamínu B12 jsou obohacené potraviny tímto vitamínem.

Produkují ho různé druhy bakterií, které žijí právě v trávicí soustavě živočichů, případně v půdě, díky které se dostává do těl zvířat. Nejlepší zdrojem tohoto vitamínu jsou tedy živočišné produkty (maso, mléko, sýry, atd.).

Vegani mají alternativ několik, jde o rostlinná mléka, sójové výrobky a cereálie a pak výživové doplňky s vitamínem B12.

Ten vždy pochází z mikroorganismů a to i ten, co je v doplňcích, obohacených potravinách a také produktech živočišného původu.

Upozorňujeme, že pokud jste se rozhodli doplňovat B12 prostřednictvím obohacených potravin o tento vitamín, pak si důkladně čtěte etikety, abyste přijímali doporučenou denní dávku.

U veganů, kteří pravidelně konzumují vitamín B12 v dostatečném množství v obohacených potravinách nebo výživových doplňcích, je nepravděpodobné, že ho budou mít nedostatek.

Nedostatek B12 v těle, jak se projevuje a co nám hrozí?

Nízký příjem vitamínu B12 vede k chudokrevnosti a poruchám nervového systému. Projevit se mohou například depresemi, úzkostí, ale i třeba únavou a slabostí.

Musí se také dodržovat jeho příjem pro minimalizaci potenciálního rizika srdečních onemocnění a komplikací v těhotenství.

Diagnostika nedostatku vitamínu B12 v krvi se provádí pomocí měření holotranskobalaminu a homocysteinu v krvi. Doporučujeme ovšem poradit se s vaším lékařem, abyste spolehlivě diagnostikovali tuto situaci spolehlivě.

A co suplementace?Vitamín B12 doplněk stravy

Suplementace je pro vegany nezbytná. Je navíc doporučovaná všemi organizacemi zabývající se veganstvím a různými dietology.

Suplementaci pak lze zakoupit například v lékárnách. Na veškeré produkty vhodné pro vegany provádíme důkladné recenze. Můžete se podívat do naší sekce zde.

B12 můžete zakoupit například online u lékárny Dr.Maxe.

KOUPIT ONLINE

 

Konzumace vitamínu B12

  • 3 mikrogramy vitaminu B12 získáte pomocí 2 – 3 denních porcí obohacených potravin
  • denní konzumace doplňku stravy s 10 mikrogramy vitaminu B12
  • každý týden vzít doplněk stravy, který obsahuje aspoň 2000 mikrogramů vitaminu B12

Čím méně často si dáte vitamín B12, tím větší dávku si dejte. Vitamín B12 se ale nejlépe vstřebává ve velmi malých množstvích. Předávkování tímto vitamínem nehrozí.

Vitamín B12 tělo potřebuje v menším množství než ostatní vitamíny. Tělo dokáže tento vitamín nejlépe zužitkovat, pokud přijmeme 10 mikrogramů tohoto vitamínu postupně během dne, nikoliv naráz.

B12 je bohužel jediný vitamín, který opravdu asi nelze spolehlivě získat z rostlinné stravy, i když je pestrá.

Vitamín B12 se v nachází v minimálním množství v půdě i rostlinách. Někteří vegani si myslí, že není nutné sledovat množství B12 v těle.

Někteří si myslí, že jde o úmyslnou dobře propracovanou mystifikaci nás všech. Jiní se zase domnívají, že existují rostlinné potraviny jako spirulina, nori, tempeh či ječmen, které jsou zdrojem vitaminu B12, ale nebylo to spolehlivě prokázáno.

Stručný přehled

Fakta:

  • Vitamín B12 je ve vodě rozpustný, hraje důležitou roli v buněčném metabolismu. Je důležitý pro zdravou krev, růst a vývoj dítěte
  • B12 je syntetizována v přírodě mikroorganismy, potraviny živočišného původu jsou primárním zdrojem
  • Vegani, kteří ze své stravy vylučují živočišné produkty by si měli zajistit doporučenou denní dávku z opevněných zdrojů či doplňky

Primární funkce:

  • tvorba červených krvinek
  • buněčné dělení
  • nervová struktura a funkce
  • udržení normální hladiny krevního homocysteinu, společně s kyselinou listovou a vitamínu B6 (zvýšené hladiny jsou rizikovým faktorem kardiovaskulárních onemocnění)

Na závěr

Doporučení od amerického Institutu medicíny, zabývajícího se příjem vitaminu B12 zní asi takto.

Vzhledem k tomu, že asi 10 – 30 % starších lidí má problémy se vstřebáváním vitaminu B12, je osobám starším 50 let doporučeno konzumovat i množství potravin obohacených o vitamin B12 nebo jeho doplněk.

Vegani by měli začít konzumovat B12 o 50 let dřív. Dbejte tedy na důkladnou veganskou stravu, která bude zahrnovat dostatečné množství vitamínu B12.

Vitamín B12 v potravinách a suplementech – stručný přehled
5 (100%) 4 hlas[ů]

Zanechat komentář

Share1
Tweet
Pin
+1
Share
1 Shares